Paglieri Company werd in 1876 opgericht in Alessandria voor de productie van parfums en het was in dit laboratorium dat Felce Azzurra speciale olfactieve melanges ontwikkelde. Dit merk streeft ernaar parfum te gebruiken als een manier om zich goed te voelen, van lichaamsverzorging tot wasgoed en huishoudelijke schoonmaak. Een wereld van geurende noten zal je lichaam omhullen en je kleding parfumeren. Het meesterschap van Felce Azzurra brengt de oude en hoogwaardige parfumkunst in elk gebaar en ritueel van het dagelijks leven: alle producten van de lijn zijn ontwikkeld met een diepgaande kennis van essenties en een alchemie van combinaties die herinneringen en emoties nieuw leven kunnen inblazen en een gevoel van welzijn.
Felce Azzurra betekent traditie - verzameld in 140 jaar geschiedenis - en handwerk, die van handen en neuzen die in staat zijn om essenties te kiezen en te meten. Felce Azzurra draagt symbolen die al iconisch zijn geworden en de collectieve verbeelding van verschillende generaties zijn binnengedrongen: de kleur blauw, een nuance die kalm en schoonheid wekt, de varen, een groenblijvende plant die mysterie symboliseert, maar vooral de unieke en onnavolgbare geur. Een combinatie van meer dan honderd ingrediënten van over de hele wereld, een formule die nog steeds geheim is en met de hand geschreven in een notitieboek dat van vader op zoon is doorgegeven.
In 1923 kwam het succes met de lancering van het eerste product onder het merk Felce Azzurra, Eau De Toilette Felce Azzurra, een innovatie die klaar staat om de mythe van de Franse parfumerie uit te dagen dankzij zijn unieke geur en de zorgvuldige aandacht voor het ontwerp van kostbare verpakkingen, die elk jaar wordt vernieuwd. Het succes van het merk zette zich voort en in 1926 werd het eerste talkpoeder, een tijdloos icoon, geboren: een droomproduct dat dankzij zijn elegante omhulsel en zijn bedwelmende geur frisheid en zuiverheid opriep. De jaren dertig markeerden een vernieuwing, zowel van het bedrijf als van de samenleving, en ontwikkelden het gezichtspoeder Velluto di Hollywood, een verfijnd product, symbool van een herontdekte schoonheid na de donkere oorlogsjaren, de vrucht van de Amerikaanse filmindustrie en de charme van de sterren. De jaren 40 markeerden een ander keerpunt met een sprong die Felce Azzura van het beperkte assortiment parfumwinkels naar een grootschalige detailhandel bracht: een strategie waar Paglieri voor koos om de golf van moderne technologieën en een nieuwe massamarktinkoop te volgen. Op dat moment verscheen het eerste product voor persoonlijke hygiëne: Bagno Felce Azzura, een schoonheidsbadschuim, een knuffel van verleiding en welzijn die in korte tijd de markt veroverde.
Felce Azzurra-producten brengen de schoonheid en de kunst van de lichamen die de producten gebruiken met zich mee. Om deze reden heeft het bedrijf zijn essentie altijd geassocieerd met droombeelden: van de gezichten van Hollywoodsterren tot de posters gemaakt door Gino Boccasile, een kunstenaar en reclameagent die de echte geest van het merk wist te interpreteren door tegelijkertijd parfum en emoties op te roepen. Naast het charmante portret "La donna con i fiori" (De vrouw met bloemen) gemaakt voor Paglieri, creëerde Boccasile voor Felce Azzurra de lieve en schattige foto van het meisje met Talco, een klassieke poster uit de jaren '50.
Alle ingrediënten en geuren van Felce Azzurra-producten worden gegarandeerd door de investeringen van de afdeling Research and Development van het bedrijf. Paglieri is de enige in zijn branche die ook over een Parfumerie-laboratorium beschikt en in 1996 was het het eerste bedrijf dat ISO-certificering 9002 ontving van het Quality Certificate Institute for Chemical Industry. Het bedrijf keurt momenteel een kwaliteitscertificatiesysteem goed en onderhoudt dit in overeenstemming met de UNI EN ISO 9001: 2015-normen. De kwaliteit van alle producten wordt strikt gecontroleerd door middel van microbiologische, fysische en chemische analyse om de parameters van zowel grondstoffen als afgewerkte producten te controleren, zodat klanten het hoogste veiligheidsniveau worden gegarandeerd. Paglieri ging van een kleine studio voor het maken van parfums naar een productieworkshop en kwam uiteindelijk bij de huidige grootschalige industriële productie, en schreef een verhaal over passie en successen dat het bevestigt als een toonaangevend bedrijf in de welzijnsmarkt.